راز و رمزهای برقراری یک ارتباط مؤثر!

تعریف همدلی و راه برقراری ارتباط موثر:
راز و رمزهای برقراری یک ارتباط مؤثر!

گروهی از انسان‌ها با لبخند وارد محیط کاری و تحصیلی خود می‌شوند. آن‌ها با ورود به هر محیط جدیدی تلاش می‌کنند به تعداد دوستانشان بیفزایند. اما دسته‌ای دیگر فقط سرشان را پایین می‌اندازند و به طور مثال به کلاس ورزشی خود می‌روند و می‌آیند. در حقیقت آن‌ها هیچ تمایلی به برقراری ارتباط مؤثر با دیگران ندارند. شما متعلق به کدام گروه از این افراد هستید؟ آیا می‌توانید در محیط‌های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کنید یا خیر؟

اگر جزء افراد دسته اول باشید، پس باید وجود دوستان زیادی را در کنار خود حس نمایید. دوستانی که علاوه بر وفادار و صادق بودن، همدل نیز هستند. در شرایط سخت زندگی همراهی یک فرد همدل کمک شایانی به شما می‌کند، ولی متأسفانه گاهی مفهوم همدل بودن با دلسوزی و هم‌دردی اشتباه گرفته می‌شود. یک فرد همدل شخصی است که توانایی درک و فهم احساسات دیگران را دارد و برای احساسات و نظریات آن‌ها ارزش قائل می‌شود. او با این‌که در موقعیت طرف مقابلش قرار ندارد، اما خود را به جای او می‌گذارد. مثلاً، ما خود را در شرایط افراد زلزله‌زده قرار می‌دهیم و از منظر آن‌ها به موضوع نگاه می‌کنیم. ولی به یاد داشته باشید که همدلی به معنای تأیید نمودن طرف مقابل و هم عقیده بودن با او نیست، بلکه تنها درک شرایط و احساسات دیگران است. بنابراین همدلی مانند همدردی، دلسوزی و احساس ترحم را در خود ندارد.

اما چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید که علاوه بر برقراری یک ارتباط قوی با دیگران، یک همدل مناسب هم برای آن‌ها باشید؟ یادگیری مهارت خوب گوش دادن اولین قدم شما در این مسیر خواهد بود. با آرامش خاطر و چشم دوختن به مخاطب خود، سخنانش را با دقت گوش دهید. تأیید نمودن او با ژست‌ها و حالات بدنی یا خواستن توضیح نشان دهنده توجه شما خواهد بود. در آخر هم اگر خواستید پیشنهادی مطرح نمایید، از ارائه طرح‌هایی که فقط ایراد و انتقاد را در پی دارند، بپرهیزید. از طرف دیگر باید دوست شما صراحت و صداقت شما را در حین گفتگو حس کند. در مرحله بعد باید به شیوه صحیح صحبت نمایید. این بدان معنا است که با اطمینان و اعتماد به نفس، جملات ساده و کوتاه خود را در حالی که چهره‌ای بشاشی دارید، ادا نمایید. همچنین با داشتن دقت و حوصله به شنونده خود نیز فرصت گفتگو بدهید.

از طرف دیگر انسان‌ها معمولاً خواهان برقراری ارتباط با افرادی هستند که روحیه مشابه خود دارند. پس اگر شما فردی بی‌حال و سرد به نظر می‌رسید، اما تمایل به برقراری ارتباط با شخصی خوش‌سخن و با انرژی دارید، روشی را برای تغییر روحیه و نیرو دادن به خود بیابید. علاوه بر همراهی با روحیه افراد، باید میزان و نحوه ادراک آن‌ها را نیز بفهمید. زمانی‌که شما شیوه تفکر دوست خود را می‌دانید، با ادبیات خاص او می‌توانید سخن بگویید و ارتباط قوی‌تری برقرار نمایید. اما چگونه باید مخالفت خود را با نظرات او ابراز دارید؟ ابتدا باید بحث و جدل‌های بی‌مورد که معمولاً همراه با بلند کردن صدا و خشم است، را فراموش نمایید. سپس در کلام دوست خود به دنبال مطلبی بگردید که کاملاً از نظر شما درست است. با تکیه بر آن حقیقت ناب، او را آرام و مجذوب سخنان خود کنید و کم‌کم نظرات منفی خود را ابراز نمایید.

در نهایت برای افزایش همدلی با دیگران، مشکلات آن‌ها را نه کوچک و حقیر نمایید و نه بیش از حد بزرگ جلوه دهید. وقتی احساسات خود را بیشتر بشناسید، به همان اندازه هم می‌توانید به او نشان دهید که چقدر به احساساتش احترام می‌گذارید. بنابراین با تظاهر به همدلی به روحیه و احساسات طرف مقابل‌تان صدمه نزنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد